Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης: Οι Αρχές προστασίας των θεμελιωδών δικαιωμάτων σε σχέση με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης στην Ελλάδα

Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης στο πλαίσιο του Κανονισμού για την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI Act) δημοσιεύει τον κατάλογο των εθνικών αρχών και φορέων που επιβάλλουν ή εποπτεύουν την τήρηση  των ενωσιακών υποχρεώσεων για την προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων των πολιτών, μεταξύ των οποίων και το δικαίωμα στη μεταχείριση χωρίς διακρίσεις, όταν χρησιμοποιούν συστήματα ΤΝ υψηλού κινδύνου.

Με την κατάρτιση και τη δημοσίευση του καταλόγου η Ελλάδα εκπληρώνει την πρώτη εθνική υποχρέωση για την εφαρμογή του AI Act σε εθνικό επίπεδο. Η Ελλάδα, άλλωστε, υποστηρίζει πλήρως και εμπράκτως το όραμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την υιοθέτηση ανθρωποκεντρικής και αξιόπιστης ΤΝ, με ενίσχυση της καινοτομίας και εξασφάλιση υψηλού επιπέδου προστασίας της υγείας, της ασφάλειας και των θεμελιωδών δικαιωμάτων.

Οι Αρχές που περιλαμβάνονται στον κατάλογο είναι οι εξής:

Οι προαναφερόμενες Αρχές θα αποκτήσουν επιπλέον εξουσίες, όπως η πρόσβαση σε κάθε τεκμηρίωση που δημιουργείται ή διατηρείται από έναν οργανισμό για τη συμμόρφωσή του με τον Κανονισμό για την ΤΝ, όταν αυτή είναι απαραίτητη για την αποτελεσματική εκπλήρωση της αποστολής των Αρχών αυτών και εντός των ορίων της δικαιοδοσίας τους. Οι επιπλέον εξουσίες θα ισχύουν από τις 2 Αυγούστου 2026. Ο κατάλογος κοινοποιήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα επικαιροποιείται με βάση τις μελλοντικές ανάγκες και συνθήκες.

Επισημαίνεται ότι το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης συντονίζει με συστηματικό τρόπο τις προσπάθειες για την προσαρμογή της χώρας στις προβλέψεις του Κανονισμού για την ΤΝ, ο οποίος αποτελεί το πρώτο ολοκληρωμένο νομικό πλαίσιο για την ΤΝ σε διεθνές επίπεδο. Ο Κανονισμός τέθηκε σε ισχύ στις 2 Αυγούστου 2024, ενώ οι επιμέρους υποχρεώσεις που προβλέπει θα αρχίσουν να εφαρμόζονται σταδιακά, σε διάστημα 36 μηνών από τη θέση του σε ισχύ.

Similar Posts

  • NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 5160 Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2555 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 14ης Δεκεμβρίου 2022, σχετικά με μέτρα για υψηλό κοινό επίπεδο κυβερνοασφάλειας σε ολόκληρη την Ένωση, την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 910/2014 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972, και την κατάργηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/1148 (Οδηγία NIS 2) και άλλες διατάξεις.

    ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ 27 Νοεμβρίου 2024 ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ Αρ. Φύλλου 195 NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 5160 Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2555 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 14ης Δεκεμβρίου 2022, σχετικά με μέτρα για υψηλό κοινό επίπεδο κυβερνοασφάλειας σε ολόκληρη την Ένωση, την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 910/2014 και της Οδηγίας (ΕΕ)…

  • Διαβούλευση σχεδίου νόμου για την ενσωμάτωση της οδηγίας NIS 2

    Με το εν λόγω σχέδιο νόμου επιχειρείται:

    Α) η ενσωμάτωση στην εθνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2555 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Δεκεμβρίου 2022 “σχετικά με μέτρα για υψηλό κοινό επίπεδο κυβερνοασφάλειας σε ολόκληρη την Ένωση, την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 910/2014 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972, και για την κατάργηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/1148 (Οδηγία NIS 2)”. Η οδηγία εισάγει μια ολοκληρωμένη προσέγγιση κυβερνοασφάλειας με βάση τον κίνδυνο, με στόχο την επίτευξη υψηλού κοινού επιπέδου ασφάλειας στον κυβερνοχώρο σε όλα τα κράτη μέλη, ενισχύοντας τη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς μέσω βελτιωμένων πρωτοκόλλων ασφαλείας και δυνατοτήτων αντιμετώπισης περιστατικών.

    Β) Ειδικότερα, προβλέπεται: (α) εισαγωγή ρυθμίσεων για την εθνική στρατηγική κυβερνοασφάλειας, ο ορισμός αρμόδιας αρχής για την κυβερνοασφάλεια, και τη διαχείριση κυβερνοκρίσεων, (β) ο καθορισμός μέτρων διαχείρισης κινδύνων στον τομέα της κυβερνοασφάλειας, (γ) η εισαγωγή κανόνων και υποχρεώσεων σχετικά με την ανταλλαγή πληροφοριών για την κυβερνοασφάλεια και (δ) η θέσπιση διατάξεων για την εν γένει εποπτεία και επιβολή της εφαρμογής του παρόντος, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται υψηλό επίπεδο κυβερνοασφάλειας στην Ελλάδα.

    Στο πλαίσιο αυτό, καλείται να συμμετάσχει στη δημόσια διαβούλευση κάθε κοινωνικός εταίρος και κάθε ενδιαφερόμενος, καταθέτοντας τις προτάσεις του για την όποια βελτίωση των διατάξεων του ανωτέρω .

  • |

    Ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης για την Οδηγία NIS 2

    Ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης για το σχέδιο νόμου με τίτλο: «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2555 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 14ης Δεκεμβρίου 2022, σχετικά με μέτρα για υψηλό κοινό επίπεδο κυβερνοασφάλειας σε ολόκληρη την Ένωση, την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 910/2014 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972, και την κατάργηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/1148 (Οδηγία NIS 2) και άλλες διατάξεις»
    Με την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με τίτλο: «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2555 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 14ης Δεκεμβρίου 2022, σχετικά με μέτρα για υψηλό κοινό επίπεδο κυβερνοασφάλειας σε ολόκληρη την Ένωση, την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 910/2014 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972, και την κατάργηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/1148 (Οδηγία NIS 2) και άλλες διατάξεις», θα ήθελα να εκφράσω τις θερμές μου ευχαριστίες σε όσους συμμετείχαν, καθώς με τις παρατηρήσεις τους συνέδραμαν ουσιαστικά και εποικοδομητικά στο έργο του Υπουργείου.
    Όλα τα σχόλια και οι παρατηρήσεις θα μελετηθούν και θα αξιολογηθούν, προκειμένου να οριστικοποιηθεί το κείμενο του σχεδίου νόμου, το οποίο θα κατατεθεί προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή των Ελλήνων.

  • |

    Νέες Υποχρεώσεις που Απορρέουν από την Οδηγία NIS2

    H Οδηγία NIS2, οικοδομώντας πάνω στα θεμέλια της προκατόχου της, δεν αποτελεί απλώς μια ενημέρωση· είναι μια σημαντική επέκταση του πεδίου εφαρμογής και της φιλοδοξίας για την αντιμετώπιση του συνεχώς εξελισσόμενου τοπίου των κυβερνοαπειλών. Μία από τις κύριες βελτιώσεις είναι η συμπερίληψη των αλυσίδων εφοδιασμού, ενός κρίσιμου τομέα ευπάθειας στο σημερινό διασυνδεδεμένο ψηφιακό οικοσύστημα. Επιπλέον, η NIS2 στοχεύει στην τυποποίηση της αναφοράς περιστατικών, δημιουργώντας ένα ενιαίο πλαίσιο που ενισχύει την εθνική ορατότητα στις κυβερνοεπιθέσεις και τις επιπτώσεις τους σε διάφορους τομείς.

    Μια αξιοσημείωτη αλλαγή είναι η προληπτική στάση της Οδηγίας όσον αφορά την παρακολούθηση της ασφάλειας. Η Οδηγία επιβάλλει την ενεργή παρακολούθηση των πληροφοριακών συστημάτων για την ανίχνευση ανωμαλιών και πιθανών απειλών, υπερβαίνοντας τους παθητικούς αμυντικούς μηχανισμούς. Επιπλέον, ενσωματώνει τη διοίκηση των εταιρειών στη διαχείριση της κυβερνοασφάλειας, καθιερώνοντας την ευθύνη και ενσωματώνοντας τη διαχείριση της κυβερνοασφάλειας στη γενικότερη δομή εταιρικής διακυβέρνησης.

    Επιπρόσθετα, η Οδηγία NIS2 επιβάλλει νέες, ενισχυμένες υποχρεώσεις στις καλυπτόμενες οντότητες και θεσπίζει αυστηρότερο καθεστώς επιβολής.

    Νέες Υποχρεώσεις και Μέτρα Διαχείρισης Κινδύνων

    Στον πυρήνα των νέων υποχρεώσεων βρίσκεται η απαίτηση για ολοκληρωμένα μέτρα διαχείρισης κινδύνων κυβερνοασφάλειας. Οι βασικές και κρίσιμες οντότητες πρέπει να εφαρμόζουν κατάλληλα, αναλογικά και αποτελεσματικά τεχνικά, επιχειρησιακά και οργανωτικά μέτρα για την προστασία των δικτύων, των συστημάτων πληροφορικής και των διαδικασιών, διασφαλίζοντας την ασφάλεια των υπηρεσιών τους και ελαχιστοποιώντας τις επιπτώσεις των περιστατικών ασφαλείας στους χρήστες τους (Άρθρο 21(1) της Οδηγίας NIS2).